Home :: Film News :: Find a Birthday :: Dark version :: Persian Weblog :: Forum :: Contact

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
 
 

شهریار مندنی پور در خصوص رابطه ی سینما و ادبیات


در این برنامه شهریار مندنی پور (متولد ۲۶ بهمن ۱۳۳۵ در شیراز) درباره سینما و رابطه ی آن با ادبیات صحبت کرده است که شنيدنی است.


شاید مهمترین دلیل درخواست سینما برای جلب همکاری اهل قلم این بود که، دست اندرکاران آن روزگار سینما احتمالا فکر می کرده اند که این هنر جوان بدون اتکا به هنر کهن و ریشه داری چون ادبیات و بدون یاری دست اندرکاران آن نخواهد توانست که در آن مقطع زمانی _ و یا حتی بعدها _ روی پاهایش بایستد. (جالب اینجاست که پس از گذشت نزدیک به یک قرن ، هنوز هم این نگرش طرفدارانی دارد _ هرچند که اینان بیشتر هواخواهان ادبیات هستند تا عاشقان سینما ).



ولی بسیار زود این واقعیت چهره کرد که ادبیات شاید در مراحلی بتواند پشتوانه محکمی برای هنر سینما فراهم آورد ولی همیشه قادر به نجات آن نیست و اتکا به یک اثر ادبی _ هرچند مشهور و تاییدشده _ کافی نیست برای آنکه موفقیتی تکرار شود.

و به زودی نیز این بحث درست و به جا مطرح شد که اصلا نوع و جنس یک موفقیت در حیطه ادبیات با نوع و جنس موفقیت در جهان سینما ، تفاوت هایی فاحش و اساسی دارد. وقتی که پای قیاس و سنجش و یا درستر بگویيم مقابله دو شکل هنری پیش می آید، اولین بحثی که مطرح می شود، گفت و گو بر سر تفاوت زبان دو هنر در بیان مفاهیم است.

در مورد تقابل ادبیات و سینما، بحث کهنه شده ای وجود دارد که از این نقطه آغاز می شود: «ابزار بیانی در ادبیات واژه ها و در سینما تصاویر هستند و نقطه افتراق این دو شیوهء بیانی از همین جا آغاز می شود و...»

ولی با توجه به همه این مسائل سینما در نهایت به واژه ها در قالب گفتگو و گفتارها نیاز دارد (بگذریم از تجربه های مجرد و فراموش شده ای چون سینمای ناب مبتنی بر تصاویر صرف) و ادبیات هم در قالبهای تازه اش  _ مثلا داستان نو  _ کوشیده تا به سینما نزدیک شود. تغییرهایی که تحت تاثیر زبان سینما، درشیوه روایت گری ادبی پدید آمده بسیار اساسی و قابل تاکید هستند.

منبع: ايران صدا


Delicious Delicious



 
جستجو
جستجوی فيلم، کارگردان، بازيگر..:

fa en


سايت های سينمايی!
 

Find a birthday!


پيوندها
 
مجله ۲۴
آدم برفی ها
دیتابیس فارسی فیلم های سینمایی
کافه سينما
سينمای ما
سينمای آزاد
 

اخبار روز ايران
[ Yahoo! News Search ]

Search Yahoo! here
 
 [ Yahoo! ]



options