Home :: Film News :: Find a Birthday :: Dark version :: Persian Weblog :: Forum :: Contact

پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲
 
 

جشنواره‌ی فیلم استکهلم، از امروز آغاز به‌کار می‌کند

برگرفته از: بخش فارسی رادیو بین‌المللی سوئد، راديو پژواک

از امروز، جشنواره‌ی فیلم استکهلم با نمایش ۱۸۰ فیلم تازه از ۵۲کشور آغاز به کار می‌کند. نزدیک به یک سوم این فیلم‌ها را کارگردانان زن ساخته‌اند و تم اصلی فستیوال امسال، آزادی‌ست. این فستیوال از امروز آغاز می‌شود و ۱۲ روز ادامه خواهد داشت.

موضوع آزادی خط اصلی تمامی فیلم‌های این فستیوال است. جشنواره با نمایش فیلم ۱۲ سال بردگی از استیو مک‌کوئین آغاز می‌شود که یکی از جنجالی‌ترین کارگردانان حال حاضر سینماست. این سومین فیلم اوست و موضوع آن نژادپرستی‌ست. از دیگر فیلم‌های جالب و تماشایی می‌توانم به فیلم ایرانی "دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند" اشاره کنم که موضوع آزادی دارد.

گیت شی‌نیوس مدیر این جشنواره در گفتگو با رادیو بین‌المللی سوئد، از برنامه‌ی این جشنواره می‌گوید:


آزادی موضوع اصلی جشنواره امسال است

Lyssna: آزادی موضوع اصلی جشنواره امسال است

Ai Weiwei talade från Kina medan hans stol stod i Stockholm. Foto: TT
آی وی وی عضو هیات داوری جشنواره که نمیتواند حضور داشته باشد و صندلی خالی او
Foto: TT

فیلمی که گیت شی‌نیوس به آن اشاره می‌کند، ساخته محمد رسول‌اف است. این کارگردان به دلیل ضبط گذرنامه‌اش و ممنوع‌الخروج بودن نمی‌تواند در جشنواره استکهلم شرکت کند.

محمد رسول‌اف تنها هنرمندی نیست که نمی‌تواند شخصا در جشنواره حضور داشته باشد. یکی از اعضای هیات داوری این جشنواره، هنرمند سرشناس چینی، آی وی وی است که از طرف دولت چین اجازه خروج از کشور را ندارد. صندلی او در هیات ژوری به‌صورت سمبلیک خالی خواهد ماند، ‌صندلی که خود ساخته و به جشنوراه هدیه کرده است.

تم دیگر جشنواره فیلم استکهلم، آزادی جنسی‌ست . گیت شی‌نیوس، مدیر فستیوال فیلم استکهلم می‌گوید که فیلم‌های این موضوع با نام "در زیر رنگین‌کمان" به نمایش در‌می‌آیند.

-دو روز آخرهفته‌ی کامل با فیلم‌هایی با تم دگرباشان جنسی خواهیم داشت. در کنار نمایش این فیلم‌ها، سمینارها و جشن‌هایی نیز بر پا می‌شوند.

یکی دیگر از موضوعاتی که در جشنواره هست، ۱۰۰ سالگی سینمای بالیوود هند است. ما این امر را در یک روز کامل را با نمایش دادن فیلم‌های هندی در سینمای پارک استکهلم، جشن می‌گیریم.

هندوستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنعت سینما در جهان است و فیلم‌های با کیفیت‌بالای بسیاری نیز در این کشور تولید می‌شوند. چندین فیلم هندی در بخش مسابقه و نیز فیلم‌های کوتاه شرکت دارند. صنعت سینمای هندوستان با تکنولوژی روز دنیا نیز هماهنگ شده است و در جشنواره فیلم استکهلم، فیلمی سه‌بعدی نیز از این کشور به نمایش در می‌آید.

بخش مسابقه این جشنواره، مهمترین بخش آن است. در این بخش کارگردانی می‌توانند شرکت کنند که حداکثر، سه فیلم بلند ساخته باشند. در بخش مسابقه، ۲۰ فیلم حضور دارند و اسب‌برنزی، جایزه ویژه این فستیوال است که به بهترین فیلم بخش مسابقه اهدا می‌شود.

گیت شی‌نیوس مدیر جشنواره فیلم استکهلم می‌گوید که بخش مسابقه، قلب فستیوال است و فیلم‌های بسیار خوبی نیز در این بخش با هم به رقابت می‌پردازند. همچنین بسیار خرسندم که کارگردانان زن بسیاری در برنامه داریم. در بخش مسابقه چند کارگردان بسیار توانای زن از جمله آنا اودل سوئدی با فیلم "ملاقات دوباره" جضور دارند.


Delicious Delicious



 
جستجو
جستجوی فيلم، کارگردان، بازيگر..:

fa en


سايت های سينمايی!
 

Find a birthday!


پيوندها
 
مجله ۲۴
آدم برفی ها
دیتابیس فارسی فیلم های سینمایی
کافه سينما
سينمای ما
سينمای آزاد
 

اخبار روز ايران
[ Yahoo! News Search ]

Search Yahoo! here
 
 [ Yahoo! ]



options