گوش کنيد:گفتگوی واسع محسن با آصف سلطان زاده همراه با بخشی از رمان " سفر خروج" با صدای نویسنده
(13:44)
موسی، مردی سی و چند ساله، در رمان سفر خروج می رود تا با تهران، شهری که در جغرافیای ذهنی برآمده از کتابخوانی های گذشته او، شهر " هدایت " نویسنده و تصاویر سیاه و سپید فلمهای ایرانی پیش از انقلاب است از نزدیک آشنا شود و با ستمهای روزانه ای که این شهر بزرگ بر آوارگان قانونی و غیرقانونی افغان روا میدارد، دست و پنجه نرم کند.
"سفر خروج"، رمان تازه آصف سلطان زاده، نویسنده افغان مقیم دانمارک، روایت سرگردانی ها و در بدری های یک آواره افغان است که جنگهای خانمانسوز افغانستان، پایش را مثل بسیاری های دیگر به ایران کشانده است.
موسی، مردی سی و چند ساله، در رمان سفر خروج می رود تا با تهران، شهری که در جغرافیای ذهنی برآمده از کتابخوانی های گذشته او، شهر " هدایت " نویسنده و تصاویر سیاه و سپید فلمهای ایرانی پیش از انقلاب است از نزدیک آشنا شود و با ستمهای روزانه ای که این شهر بزرگ بر آوارگان قانونی و غیرقانونی افغان روا میدارد، دست و پنجه نرم کند. موسی اما در گیر ودار این ستمها، بزودی به حاشیه رانده می شود و برای گریز از دست پلیس، به ساختمانی متروک در قلب تهران، ساختمانی مشرف به خیابانهای انقلاب، آزادی و نه چندان دور از دانشگاه تهران، پناه می برد تا ناخواسته، تا پایان داستان، شاهد حوادثی سرنوشت ساز برای مردم ایران و برای خودش باشد.
آصف سلطان زاده پیشتر از این کتابهای "در گریز گم می شویم"، "عسکرگریز"، "دوزخ عدن"، "اینک دانمارک"، "نورزو فقط در کابل باصفاست" و " تویی که سرزمینت اینجا نیست" را، منتشر کرده است. از این میان، مجموعه داستانهای کوتاه او، "در گریز گم می شویم" ، جایزه بنیاد گلشیری را از آن خود کرده است.
آصف سلطان زاده، یکسال بعد از انتشار این مجموعه و مخالفت دولت ایران با حضور او در این کشور بعنوان "پناهنده افغان"، راهی دانمارک شد و رمان جدید خود را هم در آنجا منتشر کرده است.
در گفتگویی با رادیو فرانسه آصف سلطان زاده به این پرسشها پاسخ میدهد:
1- آیا رمان "سفر خروج"، نوعی روایت انجیلی عصیان موسای پیامبر و قومش بر ضد فرعون، در بعد معاصر آن است؟
2- اشارات " سفر خروج" به رمان " دن کیشوت " و شخصیت سانچو پانزا، چه جنبه هایی از شخصیت موسی را در رمان روشن می کند؟
3- موسای کتابخوان که ظاهرا جغرافیای تهران را در حافظه دارد در قلب این شهر بزرگ، شاهد و ناظر حوادث و دگرگونیهایی است که بگونه ای، به یکبارگی، طرز تفکرسه دهه پس از انقلاب در ایران را به آزمایش می طلبد. در گرماگرم این دگرگونیها، سلطان زاده شخصیت یک همجنس گرای ایرانی، فرشید یا فریده را برای همراهی با موسی انتخاب کرده است. آیا سفر خروج روایت حاشیه نشینان، حاشیه نشینانی که بعد تر دست به عصیان می زنند، در جامعه منقلب شده امروز ایران است؟
4- رمان سفر خروج توسط ناشر ایرانی "دیار کتاب" در دانمارک منتشر شده و در بخش آخر کتاب یک لغتنامه، برای ترجمه اصطلاحات فارسی- دری به فارسی ایران در آن گنجانده شده است. با این حال، بخش اعظم اصطلاحات ایرانی نا آشنا برای خواننده افغان، بدون لغتنامه مانده است. آیا مخاطبان این رمان، قبل از همه خواننده گان ایرانی هستند؟