Home :: Film News :: Find a Birthday :: Dark version :: Persian Weblog :: Forum :: Contact

شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰
 
 

جشنواره ی بین المللی فیلم استکهلم

فستیوال فیلم در استکهلم

نمایش عمومی فیلم شرایط با عنوان سوئدی Förbjuden kärlek از روزجمعه دوم دسامبر در سینماهای چندشهر سوئد آغازمی شود. این فیلم دربخش مسابقه ی جشنواره ی بین المللی فیلم استکهلم نیز شرکت داشت. درادامه، درباره ی این جشنواره و فیلم شرایط بیشتر ملاحظه خواهیدکرد.

Lyssna: گزارش جشنواره فیلم استکهلم

 از روزچهارشنبه نهم نوامبر بیست و دومین دوره ی جشنواره ی بین المللی فیلم استکهلم آغازمی شود.

دراین دوره ی جشنواره ی فیلم استکهلم که تا بیستم نوامبر ادامه خواهدداشت، نزدیک به ۱۵۰  فیلم کوتاه و بلند مستند و داستانی از کشورهای مختلف جهان به نمایش در می آید. این دوره ی جشنواره نیز چون دوره های گذشته، فیلم ها دربخش های مختلفی نمایش داده می شوند ازجمله  بخش مسابقه ی فیلم های بلند و بخش مسابقه ی فیلم های کوتاه.

امسال از ایران، فیلمی در جشنواره شرکت ندارد، اما فیلمی که توسط چند تهیه کننده ی ایرانی درآمریکا تهیه شده دربخش مسابقه ی آن شرکت دارد، فیلم «عشق ممنوع» باعنوان اصلی «شرایط» ساخته ی مریم کشاورز، فیلمسازایرانی تبار آمریکایی که به رابطه ی عاشقانه و ممنوع دودخترجوان به یکدیگر می پردازد.



دستمایه‌ی اصلی فیلم «عشق ممنوع» که عنوان اصلی آن "شرایط" است، ناکامی رابطه‌ی عاطفی دو دختر همکلاسی به نام‌های شیرین و عاطفه است. این دو دوست جدایی‌ناپذیر در آستانه‌ی کشف نیازها و لذت‌های جنسی خود، به یکدیگر دل می‌سپرند و به قلمرو ممنوعه‌ی عشق به هم‌جنس پا می‌گذارند.

فیلم «عشق ممنوع»، به نظر کارگردان آن، فیلمی سیاسی نیست. مریم کشاورز در این رابطه می‌گوید: «به هیچ عنوان قصد نداشتم فیلمی سیاسی بسازم. ولی در شرایطی که حکومت می‌کوشد تمام جنبه‌های زندگی خصوصی مردم را کنترل کند، زندگی خصوصی آنان هم، به نوعی سیاسی می‌شود.»

بازیگر نقش عاطفه، نیکول بوشهری است و سارا کاظمی، نقش شیرین را بازی می‌کند.

فیلم سینمایی «عشق ممنوع»، نخستین فیلم بلند مریم کشاورز است. فیلمنامه‌ی این اثر، به قلم خود اوست. این کارگردان جوان، پیش از آن که به سینما رو آورد، در دانشگاه شیراز در رشته‌ی ادبیات فارسی تحصیل می‌کرده و در خارج از ایران در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در رشته‌های ادبیات انگلیسی، مطالعات خاورنزدیک و پژوهش‌های زنان درس خوانده است. آخرین رشته‌ی تحصیلی او فیلم، از دانشگاه NYU نیویورک است.
 
 
نخستین فیلم مستند کشاورز "رنگ عشق" نام دارد که درچند جشنواره‌ی سینمایی از جمله فستیوال جهانی فیلم مونترال به نمایش درآمد و جوایز بسیاری را برای این فیلمساز به همراه داشت.

فیلم کوتاه "روزی که من مردم" The Day I Died این کارگردان در سال ۲۰۰۵ ، دو جایزه‌ی برلیناله را از آن خود کرد: جایزه‌ی "خرس طلائی" برای بهترین فیلم کوتاه و جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران.

دراین فیلم که بیشتر صحنه های خارجی آن درلبنان فیلم برداری شده،  دوبازیگرایرانی ساکن سوئد نیز بازی می کنند، نسرین پاکخو فیلمساز، مونتور و بازیگر سینما و تئاتر ساکن یوتبوری و امیربرغشی بازیگر سینما و تئاتر ساکن استکلم .

 فیلم عشق ممنوع که منتخب بخش مسابقه ی جشنواره ی بین المللی فیلم استکهلم است،  در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۹ نوامبر در سینما گراند Grand نمایش  داده می شود.

دررابطه با سینمای ایران نیز اضافه کنیم که ۲۹ فیلمساز از کشورهایی مانند سوئد،  فرانسه، آمریکا، لهستان، کانادا، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی و برزیل و همچنین که قراربود در جشنواره ی حقیقت در تهران ، حضوریابند و فیلم هایشان به نمایش درآید، دراعتراض به زندانی شدن چهارفیلمساز و بازیگر سینمای ایران مجتبی میرتهماسب، کتایون شهابی، مهران زینت بخش و رامین پرچمی، این جشنواره را تحریم کرده و از نمایش فیلم های خود دراین جشنواره، خودداری کرده اند.

گزارش جشنواره فیلم استکهلم

zinat
.hashemi@sverigesradio.se


Delicious Delicious



 
جستجو
جستجوی فيلم، کارگردان، بازيگر..:

fa en


سايت های سينمايی!
 

Find a birthday!


پيوندها
 
مجله ۲۴
آدم برفی ها
دیتابیس فارسی فیلم های سینمایی
کافه سينما
سينمای ما
سينمای آزاد
 

اخبار روز ايران
[ Yahoo! News Search ]

Search Yahoo! here
 
 [ Yahoo! ]



options